Beleidsveld 1.1 Algemene baten en lasten
1.1.1 Post onvoorzien (Asbestgrond sanering) Budgetneutraal
De sanering van de met asbest vervuilde grond aan de Schapendrift en Petersweg hebben wij uit laten voeren. Hiervoor hebben wij een budget van € 22.000 ingezet vanuit onvoorzien (voordeel programma 1). De kosten worden verantwoord op milieubeleid in programma 8 (nadeel). Per saldo is deze mutatie voor de bestuursrapportage budgetneutraal.
1.1.2 Stelpost ingrepen Rijk / ambitie raad Voordeel € 100.000
In de begroting is een stelpost opgenomen van € 100.000 voor ingrepen Rijk / ambitie raad. Gelet op de uitkomst van deze bestuursrapportage, stellen wij voor de stelpost in te zetten ter vermindering van het begrotingstekort. Dit bedrag is nog niet verwerkt in het tekort van € 777.200 in de tabel die is opgenomen in het hoofdstuk Financiële Samenvatting, maar is als keuze weergegeven in de financiële tabel onder programma 9 bij de uitwerking scenario's.
1.1.3 Personele ontwikkelingen/salarissen Nadeel € 357.000
Op dit moment is er nog geen akkoord over de CAO. Er waren onderhandelingen gaande voor een CAO met een looptijd van 2 jaar voor 2019 en 2020. Het loonbod van de werkgevers is 4,9%. De bonden eisen 7,5%. Uitgaande van dit loonbod betekent dit voor 2019 een stijging van 3%. Omdat in de begroting structureel rekening wordt gehouden met een indexering van de salarissen van 1%, zijn de meerkosten gebaseerd op 2%. Daarnaast hebben we in de afgelopen jaren gezien dat de ontwikkelingen in onze omgeving snel gaan. Beoordeeld is of deze ontwikkelingen invloed hadden op de inhoud van functies, daarbij is met name gekeken naar (structurele) wijzigingen en / of nieuwe taken. De meerkosten over 2019 zijn berekend op € 357.000. Voor de sociale lasten zijn we vooralsnog uitgegaan van 1%. Nog niet bekend is, of deze ook stijgen.
Vanuit het bestuursprogramma is de wens uitgesproken om een aantrekkelijk werkgever te zijn en te blijven, waar medewerkers nu maar ook in de toekomst graag werken. Daarom staat 2019 en verder in het teken van onderzoeken om aan die wens uit voering te geven. Het is nu nog onduidelijk welke financiële middelen nodig zijn voor de onderzoeken en eventueel ontwikkeling van instrumenten. Hierover komt in de loop van 2019 een advies richting het college.
De structurele effecten worden meegenomen in de perspectiefnota.
1.1.4 Treasury Voordeel € 46.000
Onlangs heeft de BNG haar jaarcijfers over 2018 bekend gemaakt. Hierin is vastgelegd dat het te betalen dividend over 2018 € 2,85 per aandeel bedraagt. Dit betekent een voordeel van € 46.000 ten opzicht van de raming in de begroting. De inschatting is dat het dividend structureel hoger is, dit wordt meegenomen in de perspectiefnota.
1.1.5 Verzekeringen (organisatiebreed) Nadeel € 42.000
Als gevolg van de aanbesteding voor de eigendommenverzekering, de aansprakelijkheidsverzekering en de ontvangen aankondiging voor de verzekering van de tractie is een verhoging van het budget met € 42.000 noodzakelijk. De verhoging voor 2020 en verder wordt meegenomen in de perspectiefnota.
De verhoging van de te betalen verzekeringspremies wordt veroorzaakt door waarde ontwikkeling, premie stijging en schadeverloop. We stellen om praktische redenen voor dit bedrag als stelpost op te nemen in dit beleidsveld en vragen uw instemming om dit bedrag te verdelen over de juiste programma's en beleidsvelden middels een administratieve begrotingswijziging.
Beleidsveld 1.2 Algemene uitkering
1.2.1. Kosten berging vliegtuigwrak Budgetneutraal
Zie toelichting in programma 2. Vergoeding via Algemene Uitkering is € 10.000 in 2019 en € 390.000 in 2020 (perspectiefnota). Voor programma 1 is dit een voordeel en voor programma 2 een nadeel van € 10.000 in 2019. Per saldo budgetneutraal.
Beleidsveld 1.3 Belastingen en heffingen
1.3.1 OZB-opbrengsten Geen mutatie
De eerste voortgangsrapportage (hierna Vorap) heffen en innen van het GBLT over de maanden januari en februari 2019 is inmiddels ontvangen. De meeste OZB aanslagen zijn inmiddels opgelegd. De rapportage laat op basis van de prognose eind belastingjaar voor 2019 zien dat er op de gehele OZB opbrengsten een tekort van € 34.000 wordt verwacht. Deze negatieve afwijking is volledig toe te schrijven aan een lagere opbrengst bij de niet-woningen.
Het is echter nog relatief vroeg in het belastingjaar waardoor de prognose wellicht aan de voorzichtige kant is. Met name op het gebied van de niet-woningen zijn er nog onzekere factoren die in de loop van het belastingjaar kunnen zorgen voor een hogere opbrengst. Het voorstel is daarom om op dit moment de inkomsten nog niet af te ramen en de actuele stand te verwerken in de tweede bestuursrapportage.
Beleidsveld 1.4 Bestuur
1.4.1 Bestuurlijke vernieuwing en raadscommunicatie Nadeel € 15.000
Voor bestuurlijke vernieuwing en de ontwikkeling van het raadscommunicatiebeleid is een bedrag van € 27.000 benodigd. De verwachting is dat de uitvoeringskosten van het project (€ 12.000) gedekt kunnen worden uit de budgetten voor scholing en advies van de gemeenteraad. Dat geldt niet voor de kosten voor externe projectleiding (€ 15.000). De mogelijkheden van provinciale subsidiëring worden onderzocht.
1.4.2 Rechtmatigheidsverantwoording college Nadeel € 5.000
Vanaf het boekjaar 2021 zal het college zelf een rechtmatigheidsverantwoording moeten afgeven in de jaarstukken. Nu is het nog zo dat de accountant bij de jaarrekening een controleverklaring verstrekt met een oordeel over de getrouwheid en rechtmatigheid. De voorbereidingen voor de wetwijziging worden op dit moment door het ministerie van BZK getroffen. De komende maanden zal duidelijk worden wat deze wijziging concreet gaat inhouden en wat de exacte gevolgen zijn. De VNG adviseert gemeenten niet te wachten, maar zelf de eerste stappen richting een rechtmatigheidsverantwoording te zetten. Het college zal in 2019 een Quick Scan laten uitvoeren ten aanzien van de huidige situatie. De bedoeling is om op basis hiervan de ambitie te bepalen (alleen financiële rechtmatigheid of breder In Control Statement) en een implementatieplan op te stellen. Voor ondersteuning bij het uitvoeren van - in eerste instantie - de Quick Scan wordt deze aanvraag gedaan.
Beleidsveld 1.5 Burgerzaken
1.5.1 Aanpassing dienstverlening Servicepunt Nieuwleusen Nadeel € 5.000
Sinds de verhuizing van het gemeentelijk servicepunt naar Kulturhus De Spil is het niet meer mogelijk om de aangevraagde documenten in het servicepunt Nieuwleusen af te halen. Ook in het servicepunt Lemelerveld kunnen geen documenten meer worden afgehaald. De werkplekken in de servicepunten zijn onvoldoende toegerust om te voldoen aan de strenge beveiligingseisen. Om de dienstverlening op peil te houden, met name voor de inwoners van Nieuwleusen en Lemelerveld, hebben wij besloten om de inwoners van de hele gemeente de service te bieden om de aangevraagde reisdocumenten gratis te laten bezorgen. De bijstelling wordt ook meegenomen in de perspectiefnota.
Beleidsveld 1.6 Overhead
1.6.1 WNRA Nadeel € 8.000
De Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) betekent dat ambtenaren niet meer onder de Ambtenarenwet vallen maar net als alle andere werknemers in Nederland onder het Burgerlijk Wetboek. Dat gebeurt op 1 januari 2020 bij het Rijk, de gemeenten, de provincies en de waterschappen. Naast dat binnen de regio veel wordt samengewerkt om de invoering van de WNRA voor te bereiden, is het noodzakelijk externe deskundigheid in te huren voor het BW-proof maken van de regelingen en richtlijnen van Dalfsen.
1.6.2 Werving en selectie personeel Nadeel € 6.000
Een assessment is voor werving en selectie vanaf schaal 10 een selectievoorwaarde. Als gevolg van toename van het aantal vacatures is de inschatting dat het beschikbare budget ontoereikend is voor het jaar 2019. Voorgesteld wordt een bedrag van € 6.000 bij te ramen. Als gevolg van de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt zien wij een toename van in-, door- en uitstroom. Dit bedrag wordt ook meegenomen in de perspectiefnota.
1.6.3 Onderhoud installaties gemeentehuis Nadeel € 30.000
Het onderhoud aan de technische installaties gemeentehuis wordt opnieuw aanbesteed. De gunning hiervan staat gepland in juli 2019. De verwachting is dat aanneemsom aanzienlijk hoger is door de marktwerking. De rekeningcijfers over 2018 lieten al een nadeel zien van € 33.000. Voorgesteld wordt het budget voor 2019 met € 30.000 bij te stellen. Deze mutatie is ook meegenomen in de perspectiefnota.
1.6.4 Ondersteuning nieuw financieel systeem Nadeel € 55.000
Bij het onderdeel investeringen gaan wij in op de vervanging van het financieel systeem. Voor de ondersteuning in dit verband is nog geen volledige budgetaanvraag gedaan. Daarbij gaat het in feite om twee zaken: projectleiding en vrijspelen personele capaciteit voor voorbereiding en implementatie. Voor de projectleiding is voor 2019 reeds een beperkt budget beschikbaar. Daarnaast kan ruimte worden gevonden binnen de exploitatie vanwege het feit dat de vervanging met één jaar opschuift. Beknopt overzicht:
A. Benodigd:
- Projectleiding 2e halfjaar (voor 1e halfjaar is budget beschikbaar) € 30.000
- Vrijspelen capaciteit 2019: 65 dagen a € 600 € 39.000
- Totaal benodigd voor bovengenoemde onderdelen (inschatting) € 69.000
B. Beschikbaar:
- Vrijval kapitaallasten voorbereiding vervanging fin. systeem
(8040915 / 473000, over te hevelen naar 8040915/435100) € 5.000
- Nog beschikbaar binnen voorbereidingskrediet (0005094, afgerond) € 9.000
C. Nog benodigd aan dekkingsmiddelen voor projectkosten 2019 (afgerond) € 55.000
Dit onderwerp is ook meegenomen in de perspectiefnota.
1.6.5 Uitbreiding keuken / magazijn Nadeel € 20.000
De huidige keuken van het bedrijfsrestaurant is te klein. Er is onvoldoende werkruimte voor het bereiden van gerechten en opslag. Door de naastgelegen kantoorruimte erbij te betrekken ontstaat een grotere ruimte waar het prettiger werken is en waardoor ook de opslag van de goederen op één centrale plek binnen handbereik is. De kantoorruimte kan hiervoor vrijgemaakt worden door een interne verhuizing van collega’s.
Beleidsveld 1.7 Overige gebouwen en gronden
1.7.1 Gebouwen algemeen / Molendijk 9 Nadeel € 24.000
Molendijk 9 betreft het leegstaande politiebureau. De begrote huuropbrengsten van € 23.877 per jaar worden niet gerealiseerd. Dit is gemeld in de 1e bestuursrapportage van 2018 maar per abuis niet structureel meegenomen in de perspectiefnota van 2019 - 2023.
Beleidsveld 1.8 Mutatie reserves
1.8.1 Beschikking reserve (i.v.m. Lean) Nadeel € 5.000
In 2019 zijn de uitgaven voor Lean vervallen. Verzuimd is de daarbij behorende onttrekking aan de Algemene Reserve Reeds Bestemd (ARRB) ook te verminderen. Dit wordt thans hersteld.